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Dicas sobre entrevistas com usuários

A partir de algumas experiências pontuais que tiver entrevistando pessoas pra levantar necessidades de usuários, elaborei esse texto com alguns tópicos e recomendações.

Tempo de entrevista

É importante lembrar que algumas pessoas estão sempre se mexendo, correndo, indo de um lado pra outro, um pouco da característica ansiosa do dias de hoje. Então, você talvez terá que se adaptar ao tempo delas, o que pode resultar em meia hora de entrevista — uma proposta pras pessoas que estão “sem tempo”. Nesse caso, é bom cumprir a promessa.

Recrutamento

Na minha experiência, achar as pessoas certas (perfil certo) pra falar é a parte mais complicada. Se achar, se agarre a elas :)

Não é validação de produto

Não custa lembrar. Nesse momento, o que está fazendo é sondar as pessoas, mapear o dia a dia delas, e não fazer a pergunta clássica que geralmente não leva a nada: “se eu te oferecesse o produto/serviço X, vocês compraria?”. Evidente que a resposta será sim, ninguém quer ferir os sentimentos de ninguém :)

Problemas técnicos

Se for por skype, esteja preparada pra um plano B, pois você não quer ficar empenhada com conexão em dia de chuva ou whatever. Tire qualquer obstáculo tecnológico pra estar livre pra falar com a pessoa.

Exemplo de e-mail pesquisa

Eu participei uma vez como entrevistado de um produto para designers. Aqui vai alguns trechos da conversa por e-mail para referência.

ANTES DA ENTREVISTA:
Hi Thiago,

My name is Fulana. I work at ACME in product management.

We have a product idea that we are trying to validate with designers. Beltrana suggested that you would be a good person to interview to further understand the problems we have heard.

Would you be able to spend 30 minutes being interviewed next week? There is no prep needed on your part as we will come with questions.

We appreciate any time that you can spare. Let us know when is a good time for you.

Thanks.

APÓS A ENTREVISTA:
Hi Thiago,

Thanks again for your time today.

As I said at the end of the call if there are other designers who you think we would value from talking to then please let me know.

We can provide an introduction email if that helps or, if you prefer, we can introduce ourselves if you just want to send us their contact details.

We appreciate your help.

UPDATE APÓS TEREM CHEGADO À CONCLUSÃO DE NÃO VALIA A PENA DESENVOLVER O PRODUTO
(É pra isso que podem servir as entrevistas, certo?!)

Hi all,

Thank you so much for taking the time to offer and/or take part in our problem interviews over the last few weeks. David and I wanted to provide you with an update on what we learned from the interviews, our conclusions and what’s next.

What did we do

Over three weeks we conducted two different types of interview. The first was to explore the space of “creating a design” with the intent of looking for problems people had in that process. The second was to validate the problems we heard and understand the magnitude of the pain these problems caused.

During that time we conducted 20 interviews with visual designers, UX designers, UI designers, interaction designers and UX/UI developers.

What we found

We found a range of problems in 3 main areas:

  • design artifact management
  • creating and maintaining a style guide
  • collaboration with other designers

What we did not find

Although we heard people talk about their pains and problems, we significantly did not hear a large amount of motivation to look for new solutions to any of those problems. For many people, although they acknowledged pain with their workflow, they had found ways to solve those problems and the impact of a new solution would be minimal.

Why we won’t pursue

In this case we didn’t have a clear strong indicator of a problem worth solving. Nothing anyone said made as say “Yes! We have to fix that!” This coupled with a full competitive market led us to stop our investigation.

If you have a strong feeling that we missed something here, that there’s a pain to solve, a new way to work or another improvement we could look into then please get in touch. This is not us saying there isn’t anything there. This is us saying there is nothing we see now that makes us want to pursue this direction now.

What’s next?

We are looking for ideas and new areas of focus to delve into. If you have ideas that you think will interest us then please share. We’d love to hear from you and continue the conversation.

One more thing…

Na palestra abaixo (realizada na UXConfBR 2015), Willian Sertório fala sobre uma pergunta final, pra saber se a pessoa tem algo mais a dizer. Acontece que pode ser uma pergunta protocolar que traz coisas importantes. A essas alturas, a pessoa pode estar relaxada, o que pode levá-la a dizer algo que julgava irrelevante pra pesquisa, mas que é muito importante pra você.

(Foto)

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